E-shop.gr. Με μία λέξη; «Μακριά».

Δυσάρεστες εμπειρίες, πολύτιμα μαθήματα

Ουφ… τελείωσε κι αυτό. Το πρωί, μετά και από το τελικό overclocking και όλες τις απαραίτητες ρυθμίσεις, έβαλα στη θέση της και τη στερνή βίδα του νέου PC που θα χρησιμοποιώ για τους επόμενους μήνες στο Gamespin. Όχι κανένα… κατόρθωμα, φυσικά, αλλά αισθάνομαι ότι «έφυγε από τη μέση» μία εκκρεμότητα μεγάλη, καθώς το συγκεκριμένο μηχάνημα με ταλαιπώρησε όσο κανένα άλλο μέχρι σήμερα και με στενοχώρησε ακόμη περισσότερο. Και για όλα, μα όλα, φταίει το πασίγνωστο πλέον E-shop.gr, για του οποίου την κακή υποδομή και το χείριστο service πολλοί με είχαν προειδοποιήσει και κανέναν δεν άκουσα – και το πλήρωσα σε χρόνο, χρήμα και νεύρα. Και παρ’ ότι δεν συνηθίζω να «γκρινιάζω δημοσίως» για πράγματα που αφορούν εμένα προσωπικά και όχι τους καταναλωτές ή το κοινό εν γένει, αυτή τη φορά θα κάνω μία εξαίρεση. Αν μη τι άλλο για να αποτρέψω όποιον και όποια μπορώ, από το να ψωνίσει και να βασιστεί σε αυτήν την άθλια εταιρεία και αυτούς τους απαράδεκτους ανθρώπους.

Για το νέο αυτό PC, λοιπόν. Το χρειάστηκα φυσικά για τις ανάγκες της δουλειάς μου στα μέσα Νοεμβρίου (ναι, ναι, λόγω Crysis… ας το αφήσουμε στην άκρη αυτό) και αποφάσισα να παραγγείλω όλα σχεδόν τα υποσυστήματα και τη συναρμολόγηση του από το E-shop.gr. Το έκανα στις 14/11. Γνωρίζοντας τις «κλασικές» καθυστερήσεις όλων των καταστημάτων σχετικά με «εκείνο το εξάρτημα που έχουν παραγγείλει και ακόμη περιμένουν», φρόντισα εξ αρχής να επιλέξω προϊόντα που στο Web site αναφέρονταν ως διαθέσιμα (κάτι που μου επιβεβαίωσε και ο υπάλληλος που καταχώρησε την παραγγελία στο σύστημα της εταιρείας). Το μόνο που την 14/11 δεν διέθετε προς πώληση το E-shop.gr ήταν ο επεξεργαστής QX6850, τον οποίο συμφωνήσαμε ότι θα έβρισκα από κάπου αλλού και θα παρέδιδα για ενσωμάτωση στο σύστημα. Με άλλα λόγια, αν εξαιρέσει κανείς τη CPU, η συναρμολόγηση του PC θα μπορούσε να είχε ξεκινήσει (ή τουλάχιστον να «παίρνει σειρά») από τις 14/11. Και ας μην αρχίσει κανείς τα «μα, πρέπει να έχει όλα τα εξαρτήματα κανείς για να πιάσει κατσαβίδι», γιατί θα κοροϊδεύει κι εμάς και τον εαυτό του.

eshopangerart1.jpg

Την ίδια Παρασκευή, στις 18/11, παρέδωσα ο ίδιος τον επεξεργαστή στο υποκατάστημα του E-shop.gr στις Αχαρνές (όπου συναρμολογούνται όλα τα συστήματα), παραγγέλνοντας μία ψύκτρα γι’ αυτόν και έναν WD Raptor 150 παράλληλα. Με δεδομένο το γεγονός ότι δεν ζήτησα την εγκατάσταση λειτουργικού συστήματος, η προσθήκη αυτή δεν θα έπρεπε να έχει καμία επίπτωση στους χρόνους παράδοσης. Ενημερώνοντας σχετικά με την επαγγελματική χρήση του μηχανήματος τον πωλητή, παρακάλεσα για την αποφυγή άσκοπων καθυστερήσεων, αν και έλαβα διαβεβαίωση ότι «ούτως ή άλλως ο χρόνος παράδοσης των νέων PC είναι 6 εργάσιμες ημέρες ή 8 στη χειρότερη περίπτωση».

Το διάστημα αυτό το έκρινα υπερβολικά μεγάλο για ένα PC του οποίου είναι διαθέσιμα όλα τα υποσυστήματα, με δεδομένο όμως ότι είχε ήδη αρχίσει να πλησιάζει ο φόρτος δουλειάς της εορταστικής περιόδου για τα καταστήματα και ότι «χρειάζονταν 1-2 ημέρες δοκιμών» από τους υπαλλήλους του E-shop.gr (σύμφωνα με τα λεγόμενά τους) πριν μου παραδοθεί το σύστημα, δεν είχα και πολλές επιλογές ακριβώς. Θα έπαιζα το Crysis σωστά μερικές ημέρες αργότερα απ’ ότι ήλπιζα… αλλά τί να γίνει. Περίμενα, λοιπόν.

eshopangerart2.jpg

Σε τηλεφώνημά μου στα μέσα της επόμενης εβδομάδας, σε δύο διαφορετικές περιπτώσεις, διαβεβαιώθηκα ότι το PC συναρμολογείται και πως μέχρι την Παρασκευή 23/11 «το πιθανότερο είναι να μπορώ να το παραλάβω». Η Παρασκευή ήλθε και παρήλθε, φυσικά, και όχι μόνο PC δεν έλαβα, αλλά ούτε ένα τηλέφωνο ενημερωτικό τουλάχιστον. Χρειάστηκε φυσικά να ξανατηλεφωνήσω τη Δευτέρα, οπότε και διαβεβαιώθηκα ότι θα το έχω την Τετάρτη 28/11, «γιατί γίνονται οι απαραίτητες δοκιμές πριν παραδοθεί».

Την Τετάρτη όντως παρέλαβα το νέο PC. Βρισκόταν σφραγισμένο πρόχειρα με σιλοτέιπ μέσα σε μία εμφανώς παλιά, ταλαιπωρημένη συσκευασία, γεγονός όμως που δεν με υποψίασε γιατί «συμβαίνουν αυτά». Κουρασμένος από την αναμονή μίας και πλέον ώρας στο κατάστημα, πλήρωσα, πήρα τη συσκευασία (αφού με τόσο κόσμο δεν υπήρχε καμία περίπτωση να την ανοίξω εκεί και να δοκιμαστεί το μηχάνημα μπροστά μου, όπως πρέπει) και έφυγα. Στο σπίτι πλέον, διαπίστωσα ότι (α) είχε χρησιμοποιηθεί άλλο case από αυτό που παρήγγειλα (και είχε καταλλήλως αλλαχθεί στην παραγγελία το προϊόν), ότι (β) έλειπε ο σκληρός δίσκος και η σωστή ψήκτρα, καθώς και ότι (γ) το PC… δεν εκκινούσε με τίποτε (!!!), ό,τι κι αν δοκίμασα. Δεν έφτανε καν στη διαδικασία του POST.

eshopangerart3.jpg

Aς τα πάρουμε με τη σειρά: η παραγγελία του case είχε αλλαχθεί, period, ό,τι κι αν νομίζουν ότι έχουν να πουν οι «υπεύθυνοι» του E-shop.gr. Είχα παραγγείλει μαύρο case της CoolerMaster με συγκεκριμένο κωδικό (μου άρεσε που ο πωλητής της εταιρείας από το τηλέφωνο με είχε διαβεβαιώσει ότι «ένα τελευταίο είχαν, οπότε έπρεπε να το παραγγείλω για να το εξασφαλίσω»!), και έλαβα ασημί μοντέλο της ίδιας εταιρείας αλλά προηγούμενο μοντέλο με άλλο κωδικό, το οποίο δεν θα μπορούσα να είχα παραγγείλει γιατί… πολύ απλά αυτό ήταν το case που χρησιμοποιούσα εδώ και ένα χρόνο και ήθελα διαφορετικό στο νέο PC. O σκληρός δίσκος και η ψύκτρα δεν είχαν χρεωθεί, αλλά φυσικά αυτό δεν λέει κάτι από τη στιγμή που είχε καταγραφεί στο σύστημα CRM ότι αφορούν στην ίδια παραγγελία.

Σε κάθε περίπτωση, μετά από πολύωρη έρευνα στο Web διαπίστωσα ότι η συγκεκριμένη μητρική (η Striker Extreme της Asus) εμφανίζει το σύμπτωμα αυτό με πολλές «μάρκες» μνήμης, σε ουκ ολίγες περιπτώσεις. Ίσως εν μέρει και λάθος δικό μου που δεν το είχα ψάξει σε βάθος πριν την παραγγελία του PC (αν και φυσικά θα μπορούσε να με είχε προειδοποιήσει και κάποιος τεχνικός του E-shop… αν βέβαια υπήρχε κάποιος τέτοιος με τη σχετική γνώση και κατάρτιση). Ίσως. Το οφθαλμοφανές γεγονός ωστόσο παραμένει ότι είτε (α) κανένας τεχνικός του E-shop.gr δεν… μπήκε στον κόπο να πατήσει το πλήκτρο Power για να δει αν τουλάχιστον το PC δουλεύει, ακόμη και χωρίς λειτουργικό, είτε (β) το έκανε και… απλώς το άφησε να φύγει από τα «εργαστήρια δοκιμών» σε αυτήν την κατάσταση. Και στις δύο περιπτώσεις, θεωρώ ότι η συμπεριφορά των τεχνικών ήταν απαράδεκτη. Πόσο μάλλον και λόγω του ότι το μηχάνημα άργησε γιατί… «περνούσε από τεχνικό έλεγχο» (LOL, που λένε και στο Messenger), ενώ καταφανώς ούτε ένα MemTest σε περιβάλλον DOS δεν έγινε, κάτι το εντελώς αυτονόητο πια όταν τοποθετούνται 4 GB μνήμης σε ένα σύγχρονο PC.

eshopangerart4.jpg

Όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, είχα πλέον αρχίσει να χάνω με θεαματικούς ρυθμούς την όποια υπομονή μού είχε απομείνει. Το αποτέλεσμα ήταν (α) να αναγκαστώ να αγοράσω εκ νέου case όπως αυτό που εξ αρχής ήθελα, (β) να αγοράσω άλλη μητρική, την EVGA 680i, κατώτερη της κορυφαίας αρχικής αλλά αποδεδειγμένα λειτουργική και (γ) να φέρω τεχνικό του E-shop.gr στον προσωπικό μου χώρο για να μεταφέρει στο νέο case και μητρική όλα τα υποσυστήματα του… «παλιού». Και όλα αυτά γιατί είμαι απολύτως βέβαιος πως αν επέστρεφα το PC στο κατάστημα του E-shop.gr στις Αχαρνές «για να το κοιτάξουν», δεν υπήρχε καμία των περιπτώσεων να κάνω τη δουλειά μου… μέσα στο 2007.

Ο τεχνικός ήλθε. Εξυπηρετικό το παιδί, αν σκεφτεί κανείς ότι ταλαιπωρήθηκε αρκετά (που να «δει» η EVGA 680i με firmware Φεβρουαρίου τον QX6850… αλλά και γι’ αυτό ο ίδιος ανέλαβα να βρω επιτόπου το update και να φτιάξω το bootable CD, διαφορετικά θα έπρεπε να το «πάω το μηχάνημα στο εργαστήριο για επισκευή»!). Πλήρωσα όμως και 115 ευρώ για αυτές τις τρεις ώρες δουλειάς του τεχνικού, που δεν θα είχαν οδηγήσει πουθενά αν δεν είχε γίνει το firmware update. Κοινώς θα είχα καταβάλλει το αντίτιμο, θα είχα αναγκαστεί να πάω το PC πάλι στις Αχαρνές και… ευτυχισμένο το 2008, στην καλύτερη των περιπτώσεων. Το αποτελειωτικό; Το παιδί μέσα στη βιασύνη του να κλείσει το μηχάνημα και να φύγει, δεν τοποθέτησε σωστά την δεύτερη κάρτα γραφικών και δεν συνέδεσε το LED του σκληρού δίσκου με το motherboard. Ξανα-μανά άνοιγμα του PC (αφού είχα πρώτα σπαταλήσει μερικές ώρες να ψάχνω γιατί τα Vista δεν εμφανίζουν την επιλογή ενεργοποίησης SLI). Και όλα αυτά ενώ είχα ήδη μείνει πίσω με τη δουλειά του PC World (και του περιοδικού και του εορταστικού ενθέτου) και του Gamespin, και άρρωστος από ίωση επίσης. Όχι, το E-shop.gr δεν φταίει γι’ αυτό, φταίει για όλα τα άλλα όμως.

eshopangerart5.jpg

Εξίσου ενδεικτικό με το τι συνέβη γενικά με αυτό το μηχάνημα, ωστόσο, ήταν και κάτι άλλο: η συμπεριφορά των υπαλλήλων του E-shop.gr όταν ανέφερα τα λάθη και τα προβλήματα, και δια τηλεφώνου και προσωπικά. Αδιαφορία στον απόλυτο βαθμό! Το ίδιο παρατήρησα τις ουκ ολίγες ώρες που περίμενα στο κατάστημα στις Αχαρνές: πολλούς, μα πολλούς ανθρώπους να επιστρέφουν PC γιατί «δεν δουλεύουν» και οι υπάλληλοι να μην κάνουν καμία ερώτηση, να μην δείχνουν κανένα ενδιαφέρον, αλλά απλώς να τα τυλίγουν μηχανικά και να τα στέλνουν στο υπόγειο «για κοίταγμα» (στο τμήμα των… εξαντλητικών δοκιμών απ’ όπου πέρασε και το δικό μου μηχάνημα, υποθέτω), σαν να ήταν το συνηθέστερο πράγμα στον κόσμο. Είχα ξανακούσει και στο παρελθόν πολλά ιδιαιτέρως αρνητικά για το customer service του E-shop.gr, αλλά… ε. Άλλο να τα ακούς και άλλο να τα βιώνεις «από πρώτο χέρι». Προφανώς.

Το πρωί, λοιπόν, αφού βρήκα το χρόνο επιτέλους, έκανα ένα σχετικό overclocking, έκανα τις τελικές δοκιμές, «το έκλεισα» το μηχάνημα. Δεν θα αναλωθώ περισσότερο με αυτό. Όμως «το πάθημα έγινε μάθημα» με το E-shop.gr, ακόμη και σε μένα που «του χώρου» είμαι και – όσο να’ ναι – έχω εκ των πραγμάτων ακούσει αμέτρητες φρικαλέες ιστορίες για το επίπεδο της εξυπηρέτησης και της τεχνικής υποστήριξης στην Ελλάδα. Πίστευα ότι, επειδή ήμουν πολύ πιεσμένος από χρόνο, θα ήταν καλύτερα να το αφήσω το PC στα χέρια αυτών που συναρμολογούν εκατοντάδες κάθε χρόνο και να το πάρω έτοιμο για εγκατάσταση λειτουργικού. Την επόμενη φορά, ένα-ένα τα εξαρτηματάκια θα τα αγοράσω μόνος, θα το στήσω το μηχάνημα πάνω στο γραφείο με την ησυχία μου, θα το τεστάρω όπως πρέπει. Μόνο έτσι θα είμαι 100% σίγουρος ότι… όταν το πατήσω το power-on, θα δω «μνήμη να μετρά» τουλάχιστον. Και, σε κάθε περίπτωση, σίγουρα δεν θα χρειαστώ 15 ημέρες!

eshopangerart6.jpg

Όσο για το E-shop.gr; Είμαι της γνώμης πως είτε πρέπει να αλλάξει τρόπο λειτουργίας και φιλοσοφία γενικότερα, είτε να τον αφήσει το χώρο της κατασκευής PC σε άλλους που εννοούν να το κάνουν σοβαρά. Γιατί μπορεί να «χτυπά αλύπητα» τις τιμές και να πετυχαίνει να είναι μερικά ευρώ φθηνότερο σε πάρα πολλά προϊόντα, αλλά… «να το βράσω», που λέει κι ο θυμόσοφος ελληνικός λαός, αν το PC μου κοστίζει σε τιμές E-shop.gr περί τα 3.975 ευρώ, π.χ. στο Πλαίσιο.gr περί τα 4.000 ευρώ, αλλά με το E-shop.gr έχω «βγάλει τον καρκίνο» με το μηχάνημα αυτό και έχω χάσει απαράδεκτα πολύ χρόνο (ίσον χρήμα) για να βρω μια άκρη και να κάνω τη δουλειά μου. Ό,τι κερδίζει κανείς σε χρήμα με την πρώτη ματιά, το χάνει επίσης σε χρήμα επί του πρακτέου, αν το σκεφτεί καλύτερα.

Και για την… ψυχική οδύνη, ένα πράγμα, ας το αφήσουμε. Στην Αμερική από εταιρειούλες τύπου «E-shop.gr» ένας καταναλωτής με… έφεση στις μηνύσεις παίρνει «για πλάκα» αποζημιώσεις 10 φορές μεγαλύτερες από το κόστος του PC. Αλλά «εδώ είναι Βαλκάνια», εξ ου και η δική μου αδιαφορία ίσως: αυτό το post… «και πολύ είναι». Βεβαίως μου κόστισε η ταλαιπωρία, καταφανώς με κράτησε πίσω στη δουλειά μου και με υποχρέωσε σε ξενύχτια για να προλάβω, εννοείται ότι μου έσβησε με τον πιο άσχημο τρόπο εκείνο τον ενθουσιασμό που έχουν όλοι οι χρήστες PC πριν «έλθει σπίτι το καινούργιο μηχάνημα». Αλλά έχω τόσα πολλά άλλα να κάνω… για τα E-shop.gr αυτού του κόσμου πραγματικά δεν έχω καιρό και ψυχικά αποθέματα. Εύχομαι και απεύχομαι, όμως, να τύχει κάποια στιγμή κάποιος άλλος ανάλογης μεταχείρισης, αλλά να έχει την όρεξη και το πείσμα που χρειάζεται για να ασχοληθεί. Ειλικρινά. Ακόμη και με αυτό το τραγικά «χαλαρό» νομικό πλαίσιο που ορίζει τις υποχρεώσεις των εταιρειών πληροφορικής στη χώρα μας. Χίλιες λέξεις ρεπορτάζ θα του γράψω του ανθρώπου. Τουλάχιστον.

Εννοείται, βέβαια, ότι μετά από όλα αυτά, από εμένα τουλάχιστον ευρώ τσακιστό δεν θα δει στο μέλλον το E-shop.gr. Και ακριβό UPS, και εξωτερικό δίσκο 1 TB, και ένα σωρό άλλα πράγματα πήρα όλες εκείνες τις μέρες που πήγαινα και ξαναπήγαινα στο κατάστημα στις Αχαρνές, αλλά ήταν τα τελευταία. Πάπαλα. Και σε κάθε συγγενή και φίλο και γνωστό που με ρωτά, θα λέω κι εγώ αυτά που μου έλεγαν κι εμένα πριν πάω να αγοράσω PC από την εν λόγω εταιρεία: «μακριά». Απλώς… να. Δεν θα μπορέσω ποτέ να επικαλεστώ ξανά εκείνο το αγαπημένο μου… «δεν ήξερες, δεν ρώταγες;». Γιατί και ήξερα, και είχα ρωτήσει, και την έκανα τη λάθος επιλογή τελικά. Oh, well. Ποτέ δεν είναι αρκετά μεγάλος ή έμπειρος κανείς για να «φάει τα λόγια του», υποθέτω…